Bewitched (1981)

Regizorul Kuei Chih-hung a ramas, pana in prezent, in anonimat. E cunoscut doar de fanii horror si de cunoscatorii fantasticei lumi “Shaw Brothers”. Insa nu e suficient sa fii doar fan horror sau fan “Shaw Brothers”, adica daca cineva a vazut filmele lui Carpenter si altcineva macar o parte din puhoiul de filme regizate de Cheh Chang, sunt sanse foarte mari ca nici unul dintre cei doi sa nu fi auzit vreodata de Kuei Chih-hung, care a fost, simplu spus, un nimeni.

cover1

Detaliat un pic, a fost unul dintre cei foarte multi regizori care au muncit efectiv ca niste functionari la impresionanta uzina a studiourilor fratilor Shaw, de prin 1963 si pana in 1984, adica pana aproape de inchiderea obloanelor la “Shaw Brothers”. Cariera lui, sau mai bine spus posibila lui cariera regizorala a fost, intr-un mod oarecum dramatic si ironic, trecuta in planul x din cauza altor valuri pe care s-au plasat studiourile in diferite perioade. Mai exact, este vorba de doua perioade. In anii ’70, “The Shaw Brothers Golden Era”, nu prea mai era loc de nimic altceva in afara de kung-fu. Cheh Chang era un zeu in anii aia si tot ce se mai scapa in perioada respectiva erau musical-urile si opera, care veneau influenta la pachet din early Shaw Brothers din anii ’50 si anii ’60, si cateva replici la flick-uri celebre. Bine, de mentionat este faptul ca in imperiul Shaw Brothers, regizorii erau, cum am spus si mai sus, lucratori cu norma intreaga, fiecare se implica in proiectul care ii revenea. Asadar nu prea se punea problema de auteur-isme la momentul ala. Cu toate astea, desigur, existau regizori recunoscuti si apreciati pentru un anumit tip de filme.

interior

E foarte important, pentru ca vorbim despre un sistem inchis, in care Kuei Chih-hung a reusit nu numai sa se desprinda de toti ceilalti regizorii de la “Shaw Brothers”, dar a influentat la randul sau si filmele sale au o autenticitate remarcabila din avion, oriunde si oricand in lume si in istoria cinematografiei. Mentionez doar faimosul “The Boxer’s Omen”, despre care voi scrie si eu cu prima ocazie in care il voi revedea. Dar ca sa revin, dupa perioada de glorie a filmelor kung-fu, la sfarsitul anilor ’70 si inceputul anilor ’80, atentia criticii internationale a fost atrasa de un mic grup de regizori din Hong-Kong care declansasera asa-numitul Hong-Kong New Wave. Tsui Hark, Ann Hui si John Woo se aflau la inceputul carierei si inerent apareau primele capodopere ale genului , dintre care amintesc  “Dangerous Encounters of the First Kind” , “Boat People” sau “God of Killers”. Inca o data, sfarsitul anilor ’70 anunta valul care avea sa domine cinematografia din Hong Kong in anii ’80 si pana la inceputul anilor ’90 si Wong Kar-wai. Asadar, Kuei Chih-hung nu isi gasea din nou locul in miscarile de trupe si de stil care se intamplau atunci in Hong Kong. Peste toate astea, deja lucrurile incepeau sa nu mai fie atat de infloritoare la studiourile fratilor Shaw.

cover4

Paradoxal, intervalul  1980 – 1983 este perioada in care Kuei Chih-hung a regizat cele mai importante filme ale sale, “Hex”, “Bewitched”, “The Boxer’s Omen”, “Corpse Mania”. Desi vorbim, practic, de cateva filme, la acestea adaugandu-se si cateva din anii `70, mai exact seria “Criminals” si “The Killer Snakes”, Kuei Chih-hung a dat ceva ce nu s-a mai vazut niciodata, nici inainte, nici dupa aceea. Mai concret, a facut un balamuc electric impresionant si profund original, desi vizibil influentat de ceea ce se intampla in horror-ul din Europa si State.

Am studiat dvd-urile asa cum stau ele aliniate, si am tras castigator la rolul de prim film al lui Kuei Chih-hung de scris despre, “Gu” aka “Bewitched”. Filmul e din 1981, nu e nici prea devreme, nu e nici prea tarziu si e plasat undeva la mijlocul evolutiei carierei regizorale. Anunta nebunia voodoo care avea sa urmeze in “The Boxer’s Omen”, insa ramanea in acelasi timp fidel unei structuri narative inteligibile.

Filmul incepe cu descoperirea cadavrului unei fetite, crima pentru care suspectul principal este chiar tatal acesteia (Ai Fei). Dat fiind faptul ca barbatul isi ucisese propria fiica, cat si modul in care crima avusese loc, ii determina pe politisti sa creada ca au de-a face cu un criminal psihopat. Insa tatal criminal invoca faptul ca ar fi fost blestemat si posedat si din acest motiv a comis omorul. Ucigasul cere o intalnire cu anchetatorul sef (Melvin Wong), in care ii povesteste acestuia cum cu un an in urma, in timp ce se afla in vacanta in Thailanda, avusese o scurta relatie cu o fata din Bangkok (Lily Chan). Acesta i-a promis ca peste un an se va reintoarce iar fata i-a daruit o amuleta. A trecut un an si asasinul a uitat de promisiunea facuta si din acel moment incepe sa-si piarda mintile, fapt ce il conduce, in cele din urma, la asasinare propriului copil. Politistul se hotaraste sa ii dea credit si pleaca in Thailanda pentru a afla mai multe. Si de aici un adevarat infern de magie si foarte frumos colorat se dezlantuie.  “Bewitched” e de departe filmul care comaseaza cele mai multe elemente din filmografia lui Kuei Chih-hung. Dar ramaneti pe zona, caci infernul electro-kitch hong-konghez va reveni.

See what others have to say (1)

  1. Pingback: Seeding of a Ghost (1983) § the pink around the corner ()

Lasă un răspuns

Câmpurile necesare sunt marcate *

Poți folosi aceste etichete HTML și atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>